ورود به سایت

نظرات

مهمان - 2fau1g
http://penisznovelo-eljarasok-hu.eu/Turbo-Max-Blue.html http://penisz-novelo-tabletta-hu.eu http://p...
مهمان - 2ktlq3
http://penisznovelo-eljarasok-hu.eu/Turbo-Max-Blue.html http://penisz-novelo-tabletta-hu.eu http://p...
مهمان - 5fxdc1
http://penisznovelo-eljarasok-hu.eu/Turbo-Max-Blue.html http://penisz-novelo-tabletta-hu.eu http://p...
مهمان - obnn41
http://penisznovelo-eljarasok-hu.eu/Turbo-Max-Blue.html http://penisz-novelo-tabletta-hu.eu http://p...
مهمان - 7m9pt3
http://penisznovelo-eljarasok-hu.eu/Turbo-Max-Blue.html http://penisz-novelo-tabletta-hu.eu http://p...
السلام علیک یا ابا عبدالله الحسین (ع). کربلا آرزوی ماست خدایا برسان.
به حول و قوه پرودگار و توجه خاص جضرت ولی عصر (عجج) مسجد جامعع، حوزه علمیه و مرکز فرهنگی تحقیقاتی سرور کائنات (ص) واقع در غرب کابل جاده شهید مزاری-سرگ بیست متره -شهرک عرفانی به بار نشسته و به تاریخ 1396/9/15 مراسم افتتاحیه آن برگزار گردیده و هم اکنون تعداد 200 نفر متعلم و 10 نفر استاد در آن مشغول تعلیم و تعلم است.
مراسم افتتاحیه مسجد جامعع، حوزه علمیه و مرکز فرهنگی تحقیقاتی سرور کائنات (ص) واقع در غرب کابل جاده شهید مزاری-سرگ بیست متره -شهرک عرفانی
مسجد و مدرسه محمدیه واقع در- غزنی - شهرگ قلعه امیری
مسجد جامع حضرت زینب (س) واقع در بلدرغان - ولسوالی قره باغ - ولایت غزنی
غریبی، بی‌کسی، منزل به منزل/ خبر دارد ز حالم چوب محمل/چهل روز است در سوز و گدازم/فقط خاکستری جا مانده از دل/ایام اسارت آل الله را بر شیفتگان راهش تسلیت می گوییم.
سلام بر حسین (ع) سلام علی بن الحسین (علیهما السلام) سلام بر محرم حسین (ع) سلام بر اصحاب حسین (ع)

چکیـده
رساله ي حاضر در موضوع "جایگاه مصلحت در اندیشه سیاسی فقهای معاصر" نگارش و تدوین یافته  که حاوی مقدمه ، شش فصل و خاتمه می باشد ، در مقدمه طرح مسأله و بیان سوالهای اصلی و فرعی ، فرضیه ، ضرورت بحث ، روش و پیشینه تحقیق بیان گردیده است در فصل اول  مصلحت نزد لغوی  مطلق منفعت و خیر و در فقه سیاسی خیر منفعت دینی و دنیایی جامعه اسلامی ذکر شده و در ادامه تقسیمات آن در بیش از ده نوع مصلحت با توجه به نظریات فقها ارائه گردیده است . در فصل دوم قلمرو و دامنه مصلحت بیان شده که گستره آن در فقه اعم از احکام اولیه و ثانویه و احکام حکومتی و سیاسی توسعه داشته و ملاکات صدور فتوی و احکام حکومتی و قوانین عرفی در راستای دین قرار می گیرد. فصل سوم متضمن ابحاث رابطه تزاحمی ، تعارضی و  عدم تعارض مصالح عرفیه و احکام اولیه و ثانویه بوده  و راه برد های علاجیه متزاحمین بررسی گردیده . فصل چهارم چگونگی رابطه مصلحت با حکومت و حکومت اسلامی را مورد تحلیل و بررسی قرار داده است که اصل مصلحت ، مهمترین محور فلسفه تشکیل حکومت و متد حکومتداری  دینی و اسلامی در عصر غیبت می باشد. در فصل پنجم همسوی مصلحت با عدالت ثابت گردیده و به شبهات تنافی مصلحت و عدالت پاسخ مناسب ارائه و تحلیل گردیده است. فصل ششم تمایزات مصلحت در تفکر امامیه با عامه و سکولار را بررسی کرده است. مصلحت در فقه امامیه در حد اصل عقلی و در فقه عامه بیش ازامامیه حتی در حد دلیل اجتهادی معتبر شمرده شده و اما  مصلحت در قوانین سکولاری که تنها ملاک معتبر ارزیابی می با شد با اسلام تمایز جوهری دارد. و خاتمه را با این بیان که اصل مصلحت با توجه به مفهوم واقعی و عقل پسند و شرع پذیر آن ، باران رحمتیست که آب زندگی بوده و راه نیل به سعادت کامل  و بی بدیل ترین مفتاح گره های کور اجتماعی و سیاسی و بزرگترین رافع موانع ترقی و بن بست های فقهی ، کلامی ، سیاسی ، اجتماعی ، اقتصادی و فرهنگی می باشد. به پایان می برد.

مطالعه بیشتر...

نظرات اخیر

  • مهمان - kmwpmy

    pastillas para adelgazar potenciar ereccion peine laser resultados ingrossamento del pene pillole pene per ingrossare il pene pompa allungamento pene come allungarsi il pene prodotti allungamento pene brucia grassi addominali come perdere peso velocemente come dimagrire in poco tempo dimagrire in...
  • مهمان - bdjc7m

    beste afslankpil érection érection probleme erction augmenter l'érection bästa bantningspiller bantningstabletter viktminskning legale potenzmittel erektionsstörung beim mann frauen potenzmittel come sbiancare i denti velocemente prise de poids rapide comment gagner de la masse musculaire rapidemen...
  • مهمان - a00jth

    http://laihdutustablettienfi.ovh/ http://ranking-powiekszanie-penisa.eu/AtlantGel.html http://ranking-powiekszanie-penisa.eu/Erogan.html http://ranking-powiekszanie-penisa.eu/Penigen.html http://ranking-powiekszanie-penisa.eu/Machoman.html http://ranking-powiekszanie-penisa.eu/El-Macho.html http://p...
مشاهده دیگر نظرات

                                                                                                                                                

قم - ایرنا - همایش بزرگ عاشوراییان المصطفی (ص)، روز یکشنبه در هفتمین روز از ماه محرم با حضور طلبه‌های غیر ایرانی جامعه المصطفی العالمیه در مدرسه علمیه حجتیه قم برگزار شد.

به گزارش ایرنا، شرکت کنندگان در این مراسم معنوی در حالی که لباس مشکی بر تن کرده و پرچم های سیاه را در عزای حسینی(ع) برافراشته بودند با مداحی یکی از مداحان اهل بیت(ع) در غم شهادت حضرت اباعبدالله الحسین(ع) و یاران باوفایشان بر سر و سینه زدند و به عزاداری پرداختند.
رئیس مرکز امور طلاب و خانواده های جامعه المصطفی العالمیه(ص) در این مراسم در سخنانی به بیان ویژگی های قیام امام حسین(ع) پرداخت و خاطرنشان کرد: حضرت سیدالشهدا(ع) زیر بار ذلت و ستم نرفت و دربرابر مستبکران و ستمگران قیام کرد.
حجت الاسلام والمسلمین غلامرضا مهدی تصریح کرد: امروز نیز مسلمان های جهان به مولای خود امام حسین(ع) تاسی کرده اند و این امام همام و یاران باوفایشان را الگو و سرمشق خود قرار داده اند، از این رو هیچ گاه در برابر ستمگران و یزیدیان زمان تسلیم نخواهند شد.
وی با محکوم کردن جنایت های آل سعود تصریح کرد: امروز پیام قیام امام حسین(ع) را همه مسلمانان دنیا شنیده اند و آل سعود نمی تواند با جنایت هایی که انجام می دهد به هدفش دست یابد و مسلمان ها اجازه نمی دهند که شرف، مجد و کرامت آنها توسط مستکبران پایمال شود.
این استاد حوزه علمیه قم خاطرنشان کرد: شهیدان هشت سال دوران دفاع مقدس و شهدای مدافع حرم از مکتب حضرت اباعبدالله الحسین(ع) آموختند و از ایشان پیروی کردند.
حجت الاسلام والمسلمین سید مراد نظری از طلبه های غیرایرانی از کشور هندوستان از دیگر سخنرانان این همایش بود که بر ادامه راه شهیدان کربلا تاکید کرد و گفت: عشق به امام حسین(ع) در وجود ما قرار دارد و پیروی از راه ایشان جزو مکتب ماست.
حجت الاسلام والمسلمین هادی محمدپور از استادان حوزه علمیه قم نیز از دیگر سخنرانان این همایش بود که بر پیروی از راه امام خمینی(ره)، رهبر معظم انقلاب اسلامی و شهیدان تاکید و مطالبی را پیرامون زندگی امام حسین(ع) بیان و جنایت های آل سعود را محکوم کرد.
در این مراسم، پرچم سرخ یا حسین(ع) که در حرم مطهر امام حسین(ع) متبرک شده بود به طلبه های غیر ایرانی این مدرسه هدیه شد و شرکت کنندگان به عطر حسینی(ع) متبرک شدند و یا حسین(ع) گویان بر تداوم راه این امام همام تاکید کردند.
هم چنین عزاداران حسینی(ع) در این مراسم میزبان پیکر پاک شهید سید عباس حسینی از تیپ فاطمیون از شهیدان مدافع حرم مطهر حضرت زینب(س) بودند که پیکر مطهر این شهید بر دوش طلبه های غیر ایرانی در محوطه مدرسه علمیه حجتیه تشییع شد و در جایگاه قرار گرفت و عزاداران با گلباران پیکر پاک این شهید با وی وداع و بر ادامه راه شهیدان تاکید کردند.
در پایان این مراسم، دسته عزاداری طلبه های غیر ایرانی با سردادن ندای لبیک یا حسین(ع) از خیابان بهار به سمت حرم مطهر حضرت فاطمه معصومه(س) در حالی که پرچم های سیاه و متبرک به نام امام حسین(ع) را در دست داشتند، حرکت کردند.
عزاداران با ورود به صحن صاحب الزمان(عج) بارگاه ملکوتی کریمه اهل بیت(ع) به عزاداری و مرثیه سرایی پرداختند و در پایان مراسم در نماز جماعت ظهر و عصر حرم مطهر حضرت فاطمه معصومه(س) شرکت کرند. 

                                                                                                                                       

نظرات اخیر

  • مهمان - Christie

    Make no mistake, we are living through https://www.addasall.com/profile-2/corturli/ a historic moment in the Church’s life.
  • مهمان - Ashley

    Now, I hope before that occurs, the pressure http://tech-tipsbd.com/profile/mono/ from the threat that this is about to happen will awaken the pope and cardinals from other silence, if not them, the American bishops.
  • مهمان - xiajinyi

    jordans ralph lauren polo true religion jeans outlet louboutin shoes soccer shoes ugg outlet clearance true religion christian louboutin outlet jordan shoes adidas clothing canada goose christian louboutin hermes belt nike huarache longchamp outlet louboutin shoes jordan uk supreme christian loubout...
مشاهده دیگر نظرات

 

اربعین حسینی یا بزرگترین هماییش قرن.

فرا رسیدن حادثه ای المناک اربعین حسینی گر چند تداعی خاطرات تلخ برای شیعیان است ولی نمایشنامه ای بی نظیری است که برای دنیای امروز درک آن ضروری است، زبان اربعین حسینی گویای زنده ای از تعالیم بی مانندی است که در طول قرون مثال زدنی ونمونه است و در پهنای گذشت زمان نه تنها کهنه نگردیده است بلکه هرچه از عمر آن می گذرد هم در جهت کمی وهم در جهت کیفی تماشایی تر می شود. خلق این ترنم بدیع درسال جاری با حضور بیش از 26 ملیون انسان از 50 کشور جهان با 17 هزار موکب خدمات دهی برای این انبوه جمعیت انسانی خارج از توان تحلیل مادی گرایانه است وباید با دید دیگری به آن نگاه کرد وبنده در ابعاد گوناگون اجمالا به آن اشاره می کنم.

مطالعه بیشتر...

نظرات اخیر

  • مهمان - liuchunkai

    20181109lck http://www.ysloutlet.us.com http://www.yeezyboostoutlet.us.com http://www.ralphlaurenpolo-outlet.us.com http://www.cheap-jordanshoes.us.com http://www.mizuno-shoes.us.com http://www.hermesoutletonline.us.com http://www.ferragamo.us.org http://www.longchampsoldes.fr http://www.mulberrybag...
  • مهمان - Javier

    No, the only episcopacy which has a chance http://industrial-tires.de/author/penfinen of righting the Barque of Peter now could be the United States. And probably –and I stress this– they won’t accomplish that willingly.
  • مهمان - Michael

    Thus, the time of Eucharistic http://sacsystem.com/members/impelmis36/profile/ Adoration with the Cologne World Youth Day has become an interior event, which remained unforgettable not only on the cardinal. This moment ever since then was always inwardly show him plus a great light for him....
مشاهده دیگر نظرات

فایل پی دی اف را از اینجا دانلود کنید.

نظرات اخیر

  • مهمان - p05wfm

    http://penisznovelo-eljarasok-hu.eu/Turbo-Max-Blue.html http://penisz-novelo-tabletta-hu.eu http://penisznovelo-tablettak-hu.eu/ http://pentru-marirea-penisului-ro.eu/ http://pillole-contro-la-calvizia-it.eu/ http://pillole-impotenza.eu/ http://pillole-impotenza.eu/erozon-max.html http://pillole-imp...
  • مهمان - 50ax22

    http://penisznovelo-eljarasok-hu.eu/Turbo-Max-Blue.html http://penisz-novelo-tabletta-hu.eu http://penisznovelo-tablettak-hu.eu/ http://pentru-marirea-penisului-ro.eu/ http://pillole-contro-la-calvizia-it.eu/ http://pillole-impotenza.eu/ http://pillole-impotenza.eu/erozon-max.html http://pillole-imp...
  • مهمان - egntou

    pastilla para adelgazar potenciar ereccion peine láser estimulador del crecimiento capilar aumentare il pene ingrossamento del pene ingrandire il pene come fare ingrossare il pene si può ingrandire il pene allargamento pene pillole dimagranti naturali pastiglie per dimagrire non riesco a dimagrire...
مشاهده دیگر نظرات

زیر مجموعه ها


(1)
تعریف اخلاق، سیاست و اسلام
اشاره
برای این دوره از جلسات موضوع رابطه بین اخلاق و سیاست را در نظر گرفته‌ایم. علت انتخاب این موضوع نیز جهات ابهامی است که درباره این مسئله در بسیاری از گفت‌وگوها، بحث‌ها و نوشته‌ها وجود دارد و نه تنها در بین صاحب‌نظران غربی حتی در بین خودی‌ها نیز نوع این ارتباط به درستی روشن نیست. گاهی در گفت‌وگوها از ضرورت کاری صحبت می‌شود، اما کسانی می‌گویند این یک موضوع اخلاقی است و ربطی به سیاست ندارد؛ بنابراین وظیفه‌ای برای حاکمان و دست‌اندرکاران مدیریت کشور ایجاب نمی‌کند. گاهی رفتارهایی انجام می‌گیرد که وقتی انسان با ذوق اسلامی _ دینی به آن‌ها نگاه می‌کند، آن‌ها را نمی‌پسندد، اما اگر اعتراض بشود، چنین پاسخ می‌دهند که مصالح سیاسی اقتضای این رفتار را داشته است. شما از نظر اخلاقی می‌گویید این کار خوب نیست، اما ما به عنوان یک مسئول یا سیاست‌مدار باید این کار را می‌کردیم. همان‌طور که ملاحظه می‌فرمایید این‌ها نمونه‌هایی از گفت‌وگوهایی است که کمابیش در کشور خودمان نیز مطرح می‌شود و پاسخ آن‌ها به درستی روشن نیست. اگر این موضوع را پیگیری کنیم می‌بینیم این مسئله تازه‌ای نیست و در محافل علمی و آکادمیک دنیا مباحث بسیار جدی در اینباره مطرح است و از دورانی که اندیشه‌ورزی بشر شکل منظمی پیدا کرده و مکاتبی پدید آمده است، کمابیش این مسایل مطرح بوده است.
 
اهمیت بحث
این موضوع از جهت تقسیمات علمی و مباحث معرفتی آهنگی فلسفی دارد و هم از جهت دینی این پرسش را برای ما مطرح می‌سازد که آیا اگر مسئولیتی سیاسی به عهده کسی آمد، می‌تواند مسائل اخلاقی را نادیده بگیرد و فقط به مصالح سیاسی در قالب‌های خاص بیاندیشد و برای آن‌ها طراحی و برنامه‌ریزی کند یا در برنامه‌ریزی‌ها و رفتارها باید جهات اخلاقی را هم رعایت کرد و این مسایل تنها یک فضیلت نیست؟ هم‌چنین از لحاظ اجرایی این پرسش مطرح می‌شود که در جامعه ما که نظام آن جمهوری اسلامی نام گرفته است و در قانون اساسی‌ آن آمده است که فعالیت‌ها می‌بایست براساس ارزش‌های اسلامی انجام بگیرد، آیا می‌شود مسائل اخلاقی را نادیده گرفت و چه اندازه لازم است به آن‌ها توجه کرد؟ بنابراین هم از لحاظ فلسفی، هم از لحاظ مذهبی و هم از لحاظ اجرایی این بحث اهمیت دارد و اگر بخواهیم پاسخ روشن و رفتار صحیح و پسندیده‌ای داشته باشیم، باید این سه مرحله را بگذرانیم. این است که ابتدا بحثی مقدماتی در این زمینه مطرح می‌کنیم تا ارتباط این‌ مسائل و هم‌چنین انواع ارتباط‌هایی را که می‌توان برای آن‌ها تصور کرد، در نظر بگیریم و سپس بحث را به طرف بحث‌های دینی و اسلامی سوق می‌دهیم.
 
فلسفه بحث
هر رشته‌ از علوم، سلسله کلیاتی به عنوان اصول موضوعه دارد که خارج از حوزه آن علم باید حل و پذیرفته بشود. به این مسایل «مبادی» و «مسائل فلسفی» نیز می‌گویند. بحث‌های امروز چنین موقعیتی نسبت به بحث دارد.
 
مفاهیم و روابط بین آن‌ها
وقتی دو مفهوم را باهم می‌سنجیم، هم‌چنین وقتی دو لفظ را به لحاظ معنایشان با هم مقایسه می‌کنیم، می‌بینیم که یکی از حالات زیر را با هم دارند. یا دو مفهوم متباین هستند؛ یعنی با هم از لحاظ مفهوم هیچ ربطی ندارند. گاهی آن دو مفهوم متداخل هستند؛ یعنی یکی جزئی از مفهوم دیگر را تشکیل می‌دهد؛ مثلا بدن انسان با خود انسان، یا سر انسان نسبت به کل انسان. در این مفاهیم برای تصور مفهوم کل باید جزء‌ آن را نیز تصور کرد و مفهوم جزء در مفهوم کل نهفته است. هم‌چنین گاهی رابطه جزئی و کلی است؛ مثل رابطه انسان و حیوان بنابر این‌که مفهوم حیوان را جنس انسان بدانیم. این دو مفهوم عام و خاص‌اند؛ هر انسانی حیوان هم هست، اما هر حیوانی انسان نیست. البته رابطه‌شان رابطه عام و خاص مطلق است. گاهی نیز دو مفهوم عین هم هستند و ابتدا انسان خیال می‌کند دو تا مفهومند، ولی در اصل یک مفهوم هستند؛ مثل انسان و بشر که دو لفظ هستند که یک معنا را بیان می‌کند.
این روابط فقط بین مفاهیم است، اما گاهی رابطه بین مصادیق در نظر گرفته می‌شود و اگرچه مفاهیم، مفاهیم متباینی هستند، اما از نظر مصداق می‌توانند با هم توافق داشته باشند. رابطه‌  بین مصادیق نیز یا یک رابطه کلی است که هر مصداقی برای این مفهوم فرض کنیم، مصداق آن مفهوم نیز هست، یا برعکس، هر مصداقی از مفهوم دیگر مصداقی از این مفهوم هم هست. در این صورت،‌ رابطه عام و خاص مطلق است، اما گاهی عام و خاص من وجه است؛ یعنی چیزهایی داریم که مصداق هر دو مفهوم هستند، بعضی چیزها را هم داریم که مصداق مفهوم اول است و مصداق دیگری نیست کما این‌که بعضی چیزها داریم که مصداق مفهوم دوم است و مصداق اولی نیست.
 
اخلاق و سیاست؛ مفاهیمی انتزاعی
وقتی می‌خواهیم مفهوم اخلاق را با مفهوم سیاست بسنجیم می‌بینیم در آن اختلاف است. زیرا اخلاق و سیاست از مفاهیمی نیست که برای امور عینی وضع شده باشد. این مفاهیم انتزاعی است و عقل مفهوم آن‌ها را می‌سازد. عقل جهاتی را ملاحظه می‌کند و مفهومی را می‌سازد. اما گاهی در این‌که چه نکته‌های دقیقی را رعایت کرده و آن مفهوم را ساخته  است، اختلاف می‌شود. کسی می‌گوید معنایش این است، اما دیگری می‌گوید نه! یک قید دیگری هم دارد. گاهی در همین قید هم  اختلاف می‌شود که قید توضیحی است یا نیست.
 
معنای عرفی اخلاق
درباره چیستی مفهوم اخلاق و مفهوم سیاست نیز بین مردم، اهل محاوره و هم‌چنین اهل زبان‌های مختلف، اختلاف است. وقتی ما در زبان فارسی  از اخلاق صحبت می‌کنیم به ذهن‌مان می‌آید که اخلاق رابطه بین دو انسان است. این رابطه گاهی به همراه تندی و خشونت است و گاهی به همراه نرمی و مهربانی. در این صورت وقتی می‌گوییم اخلاق فلانی خوب است منظورمان این است که در مقام معاشرت با انسان‌های دیگر رفتارهایی می‌کند که آن طرف می‌پسندد و از آن خوشش می‌آید، اما اگر انسان با دیگری رفتار تند و خشونت‌آمیزی داشته باشد و کاری می‌کند که به ضرر او تمام می‌شود، می‌گوییم انسان بداخلاقی است. اما هنگامی‌که با این‌ مفهوم در زبان عربی و اصطلاحات قرآنی روبه‌رو می‌شویم، می‌فهمیم مفهوم اخلاق و خلق بیش از این است. انک لعلی خلق عظیم با این معنا می‌سازد، اما وقتی درباره اخلاق فاضله، اخلاق رذیله و دایره اخلاق بحث می‌کنیم، می‌بینیم که با این اصطلاح عرفی تفاوت می‌کند و دایره‌اش وسیع‌تر می‌شود.
 
اخلاق به معنای ملکه و عادت ثابت
اصطلاح دیگر، اصطلاحی است که در علم اخلاق به کار می‌برند. در این علم می‌گویند علم اخلاق از ملکات نفسانی سخن می‌گوید. ملکات نفسانی عادت‌های رفتاری است؛ یعنی چیزی نیست که انسان یک بار آن را انجام بدهد. رفتاری است که انسان سال‌ها داشته و به آن عادت کرده است به صورتی‌که انسان به طور طبیعی در زمان خودش همان کار را انجام می‌دهد. برای مثال به کسی که یک بار پولی را به کسی بدهد باسخاوت نمیگوییم. سخاوت ملکه و عادت ثابت برای بخشش است. هم‌چنین به کسی‌که یک‌بار از بخشش خودداری کرده است، بخیل نمی‌گوییم. بخیل صفت ثابتی است و درباره کسی به کار می‌رود که در همه جاهایی که باید پول خرج کنند، امساک می‌کند. این‌که می‌گویند علم اخلاق از ملکات بحث می‌کند به این معناست که کار به رفتار‌های فوری و آنی ندارد.
 
اخلاق و حکمت عملی
در اصطلاح عام‌تری اخلاق را با مفاهیم ارزشی مساوی می‌کنند. در این اصطلاح مفاهیم اخلاقی مفاهیمی هستند که از بایدها و نبایدها سخن می‌گویند. ریشه این مسئله به تقسیمی برمی‌گردد که درباره معرفت‌ها و علم‌ها از قدیم‌ترین ایام فلسفه مطرح بوده است. آن‌ها حکمت را مجموعه علوم حقیقی می‌دانستند و آن را به دو بخش نظری و عملی تقسیم می‌کردند. حکمت نظری مسایلی است که از واقعیات موجود سخن می‌گوید و گزاره‌ای که از این مفاهیم حکایت می‌کند معمولا با «است» تمام می‌شود. ولی برخی از مسایل از این قبیل نیست. می‌گوییم باید عدالت داشت، نباید ظلم کرد. این گزارهها  با «است» بیان نمی‌شود و باید و نباید در آن‌هاست. گزاره‌های نظری در ارتباط با فکر بود؛ این‌که من چگونه واقعیت را درک می‌کنم، اما این‌ گزاره‌ها مربوط به رفتار است. حکمت نظری به سه بخش الهیات، طبیعیات و ریاضیات تقسیم می‌شود؛ همان‌طور که حکمت عملی سه بخش دارد. یک بخش در ارتباط با خود انسان است حتی اگر هیچ کس دیگر را در نظر نگیریم. برای مثال می‌گوییم انسان نباید پرخوری کند. بخش دیگر درباره ارتباط انسان با خانواده‌اش و نزدیکانش است. برای مثال می‌گوییم پدر باید نسبت به فرزندان چنین کند یا فرزند باید نسبت به پدر احترام بگذارد. هم‌چنین این رابطه وسیع‌تر می‌شود و نسبت به همه افراد جامعه مطرح می‌شود. مثلا می‌گوییم: به هیچ کس نباید دروغ گفت. به هیچ کس نباید ظلم کرد. بخش دیگر رابطه بین مدیران جامعه با افراد جامعه است؛ این‌که مدیر جامعه باید نسبت به مردم چه کار کند و مردم نسبت به مدیر جامعه چگونه باید رفتار بکنند؟
در این اصطلاح به گزاره‌هایی که در ارتباط با خود فرد است، علم اخلاق می‌گویند. هم‌چنین به بخش دوم که درباره رابطه انسان با خانواده، همسایه‌ها و بالاخره همه مردم بود تدبیر منزل یا تدبیر مدینه، و آن که به کل جامعه مربوط می‌شود تدبیر امت، تدبیر کشور یا سیاست می‌گویند. در این اصطلاح سیاست یعنی باید و نبایدهای مربوط به کل جامعه. بنابراین سیاست بخشی از حکمت عملی می‌شود که موضوع آن روابط کل جامعه با حاکمان است. بنابراین ما یک اخلاق فردی داریم، یک اخلاق اجتماعی و یک اخلاق عمومی که به آن اخلاق امت یا سیاست نیز می‌گویند.
برای اساس این تعریف مفهوم اخلاق و مفهوم سیاست، دو مفهوم متباین هستند که یک جنس کلی دارند. مثل انسان و شتر که هر دو حیوان هستند، اما انسان یک ماهیت و شتر ماهیتی دیگر است. اخلاق و سیاست نیز هر دو رفتار عملی هستند، اما اخلاق ناظر به رفتار علمی افراد نسبت به همدیگر است و سیاست ناظر به رفتار مدیر جامعه نسبت به جامعه و بالعکس. بنابراین این دو، دو مفهوم متباین‌اند ولی چون وجه عامی دارند، می‌توان هر دو را دو «نوع» از یک جنس نامید.
نتیجه این‌که اگر بخواهیم بحث معقول و مفیدی در این زمینه داشته باشیم باید تعریف خود از اخلاق را مشخص کنیم. این تعریف هم از آسمان نازل نمی‌شود و باید نسبت به منظور خودمان از این مفهوم توافق کنیم. بله اگر خواستیم این موضوع را از دیدگاه قرآن یا روایات بحث کنیم باید بگوییم که در این منابع اخلاق به چه‌ معناست.
 
تعریف سیاست
درباره سیاست نیز همین مسئله مطرح است. سیاست مفهومی عرفی دارد که تقریبا با نوعی شیطنت آمیخته است. طبق این معنا سیاست‌مداران کسانی هستند که برای رسیدن به هدف خود فریب‌کاری می‌کنند و به کارهای مخفیانه می‌پردازند، اما اصطلاحا سیاست کلمه‌ای عربی به معنای تدبیر امور است و مفهوم آن به مدیریت بسیار نزدیک است. بر اساس این معنا سیاست نیز به سیاست خوب و بد تقسیم می‌شود. اگر سیاست صحیح و برای رسیدن به هدف مورد نظر مفید بود، سیاستی مطلوب می‌شود، اما اگر با اهداف مورد نظر نمی‌خواند، سیاست بدی است. همان‌طور که گفتیم سیاست در اصل به معنای مدیریت یک گروه، جامعه، شهر یا کشور است. این معنا در تعبیرات دینی نیز وجود دارد. برای مثال ما در زیارت جامعه ائمه اطهار را «ساسة العباد» می‌خوانیم. «ساسة» جمع «سائس» از ماده «سیس» به‌معنای مدیران جامعه است. ساسة العباد یعنی سیاست‌مداران، سیاست‌گران یا سیاست‌ورزان جامعه. همان‌طور که می‌بینید سیاست نیز مفهومی انتزاعی است و ذهن انسان آن را می‌سازد. سیاست مفهومی عینی نیست که انسان بتواند آن را نشان بدهد و بگوید رنگ، شکل یا وزنش چگونه است. باید بگوییم سیاست هنگامی است که کسی بر مسندی می‌نشیند و دستوری می‌دهد و دیگری عمل می‌کند یا هنگامی است که کسی تدبیری می‌کند، نقشه‌ای می‌کشد و طرحی می‌دهد و دیگران عمل می‌کنند. این‌ نکته‌ها را باید در نظر بگیریم تا این مفهوم انتزاع شود. به هر حال این مفاهیم به تعریف نیاز دارد و تعریف آن‌ها هم با لغت به دست نمی‌آید. باید آن مجموعه‌ای که در این باره با هم صحبت می‌کنند، نسبت به معنای مورد نظر خود با هم توافق کنند.
 
اخلاق به معنای رفتارهای ارزشی
اکنون این سوال را مطرح کنیم که از نظر اسلام، اخلاق با سیاست چه نسبتی دارد؟ از نظر اسلام آیا سیاست خوب است یا بد؟ نسبت به آن چه باید کرد و چه نباید کرد؟ روشن است که پاسخ به این‌ سؤالات تنها با تمرکز در مفهوم حاصل نمی‌شود. سیاست یعنی تدبیر کردن، اما این‌که آیا ورود در آن جایز است یا نیست، و آیا هرگونه تدبیری خوب است یا تدبیر بد نیز وجود دارد، از معنای سیاست حاصل نمی‌شود. خوب و بد در این‌جا همان خوب و بد اخلاقی است. در اخلاقیات خوب و بد کارها به این معناست که این کار را باید انجام داد یا نباید انجام داد. حال این سؤال مطرح می‌شود که وقتی می‌گوییم یک سیاست‌مدار باید چنین کند، این همان باید اخلاقی است یا باید دیگری است؟ ملاحظه می‌فرمایید که این بحث‌ها بسیار ریشه‌دار می‌شود و شعبه‌های مختلف پیدا می‌کند که حل همه آن‌ها نیازمند آن است که انسان مدت‌ها فکرش را مشغول کند، اطرافش را بسنجد، مسائلش را به ترتیب منطقی حل کند تا بتواند بحثی منطقی و سنجیده‌ ارائه بدهد. از آن‌جا که ما چنین فرصتی نداریم ناچاریم به اصول موضوعه‌ای اکتفا کنیم؛ یعنی با هم قرارداد می‌کنیم که منظور ما از اخلاق و سیاست در بیان ارتباط آن‌ها چه چیزی است. اجمالا بهتر است که ما در بحث‌‌مان اخلاق را به آن معنای ارسطویی که همان ملکات بود، منحصر نکنیم. زیرا در این‌جا صحبت از ملکات نیست، بحث درباره این است که یک سیاست‌مدار چگونه باید رفتار کند. این است که در این‌جا اخلاق را به معنای رفتارهای ارزشی می‌گیریم. بر اساس این تعریف درباره کارهایی که خوب است می‌گوییم رفتار اخلاقی است و درباره کارهایی که خوب نیست می‌گوییم غیر اخلاقی است. اگرچه بر اساس یک معنا خود اخلاق به خوب و بد تقسیم می‌شد، اما طبق این اصطلاح می‌گوییم رفتار یا اخلاقی و یا غیر اخلاقی است؛ البته منظور ملکات نیست. منظور رفتارهایی است که متصف به حسن و قبح می‌شود. به عبارت دیگر ارزشی است و جای این دارد که کسی آن را ستایش یا نکوهش کند. منظور ما از اخلاق آن چیزهایی هست که در این حوزه قرار می‌گیرد.
 
رابطه اخلاق و سیاست از دیدگاه اسلام
اکنون هنگام پاسخ‌گویی به سؤالی است که درباره رابطه اخلاق با سیاست از نظر اسلام مطرح کردیم. حال که اخلاق و سیاست را با هم سنجیدیم و گفتیم چه رابطه‌ای دارند، می‌پرسیم اسلام چه رابطه‌ای با این‌ دو دارد؟ آیا ارتباط اسلام با سیاست به معنای ارتباط اخلاق با سیاست است یا مسئله به گونه دیگری است؟ همان‌گونه که ملاحظه می‌فرمایید مفهوم اسلام، مفهوم اخلاق و مفهوم سیاست، چند مفهوم متباین هستند اما از نظر مصادیق می‌توانند بر هم منطبق بشوند. اجمالا اسلام مجموعه‌ای از عقاید و رفتارهاست که بخشی‌ آن‌ها مسائل نظری و اعتقادی است؛ این‌که خدا هست یا نیست، پیغمبر هست یا نیست از مسائل نظری است. اما به دنبال این مسائل نظری مسائل، عملی نیز مطرح می‌شود. می‌گوییم حال که خدا هست پس باید خدا را عبادت کرد، باید به سخنان او گوش کرد، باید احکامش را عمل کرد. معمولا دین را دارای سه بخش عقاید، اخلاق و احکام می‌دانند، ولی از آن‌جا که ما اخلاق را به معنای عام‌تری گرفتیم که شامل احکام نیز می‌شود، دین به دو بخش نظری و عملی تقسیم می‌شود. اعتقادات همان بخش نظری است و رفتارهای ارزشی بخش عملی دین است. حال بر اساس این تعریف از اسلام، رابطه اسلام با اخلاق و سیاست چه می‌شود؟ ما معتقدیم که رفتارهایی که اسلام توصیه می‌کند، هر سه بخش اخلاق، یعنی اخلاق فردی، خانوادگی و اجتماعی، و سیاست را دربر می‌گیرد. انسان صبح که بلند شود باید نماز بخواند ولو هیچ انسان دیگری روی زمین نباشد. بعد باید به پدر و مادرش احترام بگذارد، بچه‌ها را نوازش کند، این رفتاری است که با دیگران دارد، این رفتار ارزشی است اما در یک محیط محدود. تا می‌رسد به رفتارهایی که انسان باید با امام یا پیغمبری که حاکم بر جامعه هستند داشته باشد یا رفتاری که آن‌ها متقابلا باید داشته باشند. بنابراین رابطه اسلام با هر یک از اخلاق و سیاست، رابطه عام و خاص موردی است؛ از لحاظ مفهوم متباین هستند ولی از لحاظ مصداق، دین هم شامل مسائل نظری و اعتقادی می‌شود، هم شامل مسائل عملی، هم مسائل فردی، هم خانوادگی و اجتماعی، و هم سیاسی. بنابراین جا دارد که اخلاق و سیاست را از نظر اسلام تعریف کنیم و درباره رابطه این دو با هم از دیدگاه اسلام بحث کنیم. آیا این رابطه همان رابطه‌ای است که دیگران می‌گویند و یا اسلام رابطه خاصی را تعریف می‌کند؟
 

حدیث اخلاقی

امام صادق علیه السلام : مَن ساءَ خُلُقُهُ عَذَّبَ نَفسَهُ؛ هر كه بد اخلاق باشد، خود را شكنجه دهد. گزیده تحف العقول، ح196

لینکستان

همراه با قرآن و عترت

  • در سایۀ قرآن و عترت
  • بانگ ادعیه و اذکار ماهها سال به تفصیل ساعات مختلف در طول روز، هفته، ماه، سال
  • ویژه نامه اعمال شب و روز عید قربان
  • اطلاعات جامع و کامل در مورد عید غدیر خم - کلیک کنید
  • اطلاعات راجع به محرم و عاشورا -کلیک کنید
  • عاشورا و مهدویت
  • انواع تصاویر - بیا و بیبین
  • تصاویر زیبا و جذاب
  • عکسهای زیبا و دیدنی
  • اربعین حسینی و دهه آخرصفر
  • تصاویر دیدنی - عید سعید فطر
  • SMS به مناسبت شهادت حضرت فاطمه زهرا (س) ـ
  • اس ام اس های مذهبی ویژه ایام فاطمیه2
  • 13 رجب سالروز مولود کعبه
  • مولو کعبه شهید محراب
  • ماه مبارک رمضان ماه مهمانی خدا
  • روزه در اسلام
  • ماه رمضان ماه بخشش ماه وصال ماه رحمت
  • روز قدس در کلام امام خمینی (ره)
  • مناسبت های ماه ربیع الاول
  • تفصیل مناسبت هایی ماه ربیع الاول
  • ولایت فقیه
  • اعمال ماه های قمری
  • مشرق نیوز+خبرهای تازه
  • آمار بازدیدکنندگان

    امروز109
    دیروز0
    این هفته109
    این ماه11945
    کل بازدیدها420384

    آی پی شما: 54.234.13.175
    Powered by CoalaWeb

    تمامی حقوق برای مجمع علمی فرهنگی اجتماعی ارشاد محفوظ است.