خیلی عالی است خداوند توفیق دهد
در مقالات جوملا سه شنبه, 08 دسامبر 2015 12:32
:o;):p:o:):D:o:(;):(:p:o:D:):):D:o:o:p:(:(;);):(:(:p:o:D:):D:D:o:o:p:p:(:(;););):(:(:p:o:D:D:D:D:D:)...
در مقالات جوملا سه شنبه, 16 دسامبر 2014 07:57
سلام دوست عزیز از عکسهای زیبایت خوشم آمد لطفا اگر از فل...
در مقالات جوملا پنج شنبه, 03 جولای 2014 18:18
محمدعلی{سخایی} posted a comment in تصاویر 1
بسیارعالی است خوشم امد
در مقالات جوملا پنج شنبه, 27 مارس 2014 19:50
فعالیت های خوبی داشته اید امید واریم در آینده کار ها و ف
در مقالات جوملا سه شنبه, 17 سبتامبر 2013 18:45
السلام علیک یا ابا عبدالله الحسین (ع). کربلا آرزوی ماست خدایا برسان.
به حول و قوه پرودگار و توجه خاص جضرت ولی عصر (عجج) مسجد جامعع، حوزه علمیه و مرکز فرهنگی تحقیقاتی سرور کائنات (ص) واقع در غرب کابل جاده شهید مزاری-سرگ بیست متره -شهرک عرفانی به بار نشسته و به تاریخ 1396/9/15 مراسم افتتاحیه آن برگزار گردیده و هم اکنون تعداد 200 نفر متعلم و 10 نفر استاد در آن مشغول تعلیم و تعلم است.
بیرق پر افتخار کشور جمهوری اسلامی افغانستان
مسجد و مدرسۀ علمیه محمدیه (ص) واقع در غزنی قلعۀ امیر محمد

نیم نگاهی به نکات کاربردی و تمدن ساز مقام معظم رهبری «مدظله العالی»
«در بیانیۀ گام دوم انقلاب»
محمدحسن فصیحی
مقدمه:
بدون تردید راهنماییها و توصیههای مقام معظم رهبری «مدّظله العالی» که ریشه در قرآن کریم و سنت نبی مکرم اسلام (ص) دارد - و خیلی از نکات کاربردی آن فرامرزی بوده و اختصاص به چارچوب جغرافیایی جمهوری اسلامی ایران هم ندارد.- چشم انداز روشن در مسیر زندگی برای افراد، جوامع اسلامی و به خصوص کار گزاران و سیاست گذاران کشورهای اسلامی بوده و خواهد بود، و اگر راهنماییها و توصیههای ایشان سر لوحۀ زندگی فردی و اجتماعی در کشورهای اسلامی در ابعاد مختلف زندگی اعم از: فرهنگی، سیاسی، نظامی، اقتصادی و...  قرار بگیرد مسلماً کشورهای اسلامی از ازین آشوب زدگیها و وضعیت نا بهنجار: سیاسی، اقتصادی و امنیتی نجات پیدا نموده و خیلی از مشکلات و موانع موجود رفع خواهد شد. به همین جهت در این نوشتار کوتاه در پی آن شدیم تا برای بهینه سازی، کاربردی و عملیاتی نمودن نکات کاربردی «بیانیۀ گام دوم انقلاب» به مواردی از آن به قرار ذیل اشاره نماییم تا باشد که به قدر توان، سهم کوچکی در تبیین، ترویج، نشر و کاربردی نمودن آن گرفته باشیم:
الف) معنویت و فرهنگ:


بدون شک تمدّن و فرهنگ اسلامی هر دو رابطه متعامل و متقابل داشته و دو روی یک سکه می‌باشند و هر یک تحوّل و تطّور دیگری را موجب می‌شود، باید گفت: این دو رابطه مستقیم با امنیت دارند، زیرا که آفرینندگی و ابتکار یعنی اصلی‌ترین شاخصه تمدّن، تنها در صورت وجود «امنیت» شکوفایی و بالندگی پیدا میکنند. در واقع «محصولات و فرآورده‌های هنری، مذهبی، فلسفی و سایر تولیدات ذهنی مشابه در دامن و بستر محیط امن و امنیت، تولید میگردند، که دین و وحی الهی اساس مشترک آنها است از این رو در یک تمدّن دینی، دین فقط عاملی از عوامل تشکیل دهنده فرهنگ نیست بلکه واقعیت دینداری کل فرهنگ را تشکیل می‌دهد. این توضیح روشن است که امنیت فرهنگی بر بستر دینمداری و صیانت از شریعت ضامن شکوفایی بالندگی و تجلیات فکری، ذوقی و عاطفی تک تک افراد اجتماع است.» «شریعتمدار جزایری، امنیت در فقه سیاسی شیعه، فصلنامه علوم سیاسی، شماره نهم، ص34» امام خمینی (ره) در باب تعامل فرهنگ و تمدّن میفرماید: «فرهنگ یک ملّت در رأس تمدّن بزرگ واقع شده، فرهنگ باید یک فرهنگی باشد موافق با تمدّن.» « صحیفه نور، ج 12، ص46»
بر همین اساس مقام معظم رهبری روی برجسته نمودن بعد معنوی افراد و جامعه تکیه نمود میفرمایند: «معنویّت به معنی برجسته کردن ارزش‌های معنوی از قبیل: اخلاص، ایثار، توکّل، ایمان در خود و در جامعه است، و اخلاق به معنی رعایت فضلیت‌هایی، چون خیرخواهی، گذشت، کمک به نیازمند، راستگویی، شجاعت، تواضع، اعتماد به نفس و دیگر خلقیّات نیکو است. معنویّت و اخلاق، جهت‌دهنده‌ی همه‌ی حرکت‌ها و فعّالیّتهای فردی و اجتماعی و نیاز اصلی جامعه است؛ بودن آنها، محیط زندگی را حتّی با کمبود‌های مادّی، بهشت میسازد و نبودن آن حتّی با برخورداری مادّی، جهنّم می‌آفریند.» «سید علی خامنهای، متن بیانیۀ گام دوم انقلاب، بخش توصیهها»
همینطور مقام مقام معظم رهبری روی باورو نمودن شعور معنوی و وجدان اخلاقی در جامعه تکیه نموده میفرمایند: «شعور معنوی و وجدان اخلاقی در جامعه هرچه بیشتر رشد کند برکات بیشتری به بار می‌آورد؛ این، بی‌گمان محتاج جهاد و تلاش است و این تلاش و جهاد، بدون همراهی حکومت‌ها توفیق چندانی نخواهد یافت. اخلاق و معنویّت، البتّه با دستور و فرمان به دست نمی‌آید، پس حکومت‌ها نمی-توانند آن را با قدرت قاهره ایجاد کنند، امّا اوّلاً خود باید منش و رفتار اخلاقی و معنوی داشته باشند، و ثانیاً زمینه را برای رواج آن در جامعه فراهم کنند و به نهاد‌های اجتماعی در این باره میدان دهند و کمک برسانند؛ با کانون‌های ضدّ معنویّت و اخلاق، به شیوه‌ی معقول بستیزند و خلاصه اجازه ندهند که جهنّمی‌ها مردم را با زور و فریب، جهنّمی کنند. «سیدعلی خامنهای، بیانیۀ گام دوم انقلاب، بخش توصیه-ها»
حضرت امام خمینی «ره» میفرمایند: «فرهنگ مبدأ همه خوشبختیها و بدبختیهای یک ملّت است اگر فرهنگ ناصالح شد این جوانهایی که تربیت می‌شوند به این تربیتهای فرهنگ ناصالح، آنها در آتیه فساد ایجاد می‌کنند، فرهنگ استعماری، جوان استعماری تحویل مملکت می‌دهد، فرهنگی که با نقشه دیگران درست می‌شود و اجانب برای ما نقشه کشی می‌کنند و با صورت فرهنگ درست می‌خواهند تحویل جامعه ما بدهند، این فرهنگ، فرهنگ استعماری و انگلیسی است و این فرهنگ از همۀ چیزها حتّی از این اسلحه این قلدرها بدتر است، این قلدرها اسلحۀشان بعد از چند وقت میشکند و حالا هم شکسته اما وقتی فرهنگ فاسد شد جوانهای ما که زیر بنای تأسیس همه چیز هستند از دست ما میروند و انگل بار می‌آیند، غرب زده بار می‌آیند.» «صحیفه نور، ج 1، ص273»
روی همین جهت است که مقام معظم رهبری به جای اینکه از تکنولوژی سنگین و سلاح سقیلۀ دشمن ابراز نگرانی کنند از تکنولوژی سبک و ابزارهای رسانهای دشمن بیشتر ابراز نگرانی نموده میفرمانید: «ابزار‌های رسانه‌ای پیشرفته و فراگیر، امکان بسیار خطرناکی در اختیار کانون‌های ضدّ معنویّت و ضدّ اخلاق نهاده است و هم‌اکنون تهاجم روزافزون دشمنان به دل‌های پاک جوانان و نوجوانان و حتّی نونهالان با بهره‌گیری از این ابزار‌ها را به چشم خود می‌بینیم. دستگاه‌های مسئول حکومتی در این باره وظایفی سنگین بر عهده دارند که باید هوشمندانه و کاملاً مسئولانه صورت گیرد؛ و این البتّه به معنی رفع مسئولیّت از اشخاص و نهاد‌های غیرحکومتی نیست. در دوره‌ی پیش رو باید در این باره‌ها برنامه‌های کوتاه مدّت و میان مدّت جامعی تنظیم و اجرا شود؛ ان‌شاء‌الله.» «سیدعلی خامنهای، بیانیۀ گام دوم انقلال، بخش توصیهها.»
ب) اقتصاد:
«انسان برای بقا و حیات خود احتیاج دارد به چیزهایی از قبیل اقتصاد مانند، غذا، لباس و مسکن که وسایل معاش نامیده می‌شود. همینطور به غیر این امور به چیزهای دیگر نیز احتیاج دارد از قبیل احتیاجات خانوادگی «زن و فرزند» احتیاجات فرهنگی، معنوی، دینی، احتیاجات سیاسی «حکومت» و آنچه مربوط به شئون حکومت است و احتیاجات اجتماعی از قبیل قضاوت و... ، امّا در میان احتیاجات انسان اولی‌ترین احتیاجات وی که پایۀ رشد و تمدن سازی به حساب میآید و عدم وابستگی را به دنبال دارد احتیاجات اقتصادی است، همانگونه که مقام معظم رهبری در بیانیۀ گام دوم انقلاب بیان کرده است. «اقتصاد یک نقطه‌ی کلیدیِ تعیین‌کننده است. اقتصاد قوی، نقطه‌ی قوّت و عامل مهمّ سلطه‌ناپذیری و نفوذناپذیری کشور است و اقتصاد ضعیف، نقطه‌ی ضعف و زمینه ساز نفوذ و سلطه و دخالت دشمنان است. فقر و غنا در مادّیات و معنویّات بشر، اثر میگذارد. اقتصاد البتّه هدف جامعه‌ی اسلامی نیست، امّا وسیله‌ای است که بدون آن نمیتوان به هدف‌ها رسید.» «سید علی خامنهای، متن بیانیۀ گام دوم انقلاب» احتیاجات اقصادی یعنی اموری که انسان در حیات و بقاء شخصی خود به آنها نیازمند است و بدون آنها قادر به ادامه حیات نیست.» «مرتضیمطهری، نظری به نظام اقتصادی اسلام، ص 28-29» البته باید دانست که اسلام آمیزه است از قوانین و رهنمودهای مادی و معنوی (اعتقادی، عبادی، اقتصادی، اجتماعی، سیاسی و...) که در آن هیچ یک از این مقولات جدایی از دیگری شکل پذیر نیست و اگر به تنهایی تصور یا پیاده شود اسلام نیست، بنابراین «اسلام اعتقادی بدون اقتصاد و اسلام اقتصادی بدون اخلاق و اسلام عبادی بدون سیاست و اسلام سیاسی بدون ایمان و اعتقاد مساوی است، با هر یک از مقولات منهای اسلام راستین و چنان است که موجودی را به عنوان انسان معرفی کنیم بدون دست، پا، بدن، سر و... و یا ماشینی داشته باشیم فاقد فرمان، موتور و... متوقع باشیم این ماشین به درستی کار کند.» «حسین مظاهری، مقایسه بین سیسمتهای اقتصادی، انتشارات موسسه در راه حق بی تا.»  «پس اسلام نمی‌تواند بدون اقتصاد و نظام اقتصادی باشد و برعکس تا آنجا به مسأله اقتصاد اهمّیّت داده شده است از نظر اسلام که هدفهای اسلامی بدون اقتصاد سالم غیر قابل تأمین است. این باور در گفتار مقام معظم رهبری کاملاً مشهود است ایشان میفرمایند: «اقتصاد البتّه هدف جامعه‌ی اسلامی نیست، امّا وسیله‌ای است که بدون آن نمیتوان به هدف‌ها رسید.» «سید علی خامنهای، متن بیانیۀ گام دوم انقلاب، بخش توصیهها»
ج) عدالت و مبارزه با فساد:
بدون شک عدالت یکی از مهمترین واژه‌ها در قاموس تمدن بشری، محسوب می‌گردد و رعایت آن از دیدگاه هر انسان سلیم العقلی، از ضروری‌ترین امور به شمار می‌آید. به نحوی که هیچ انسانی (هر چند خود، ستمکار باشد) این موضوع را انکار نمیکند.عدالت در قرآن کریم یکی از هدفهای اصلی بعثت انبیاء قلمداد شده است. قرآن با صراحت به برقراری عدل در میان انسانها اشاره میکند.در این باره می فرماید«ما فرستادگان خود را با دلایل روشن فرستادیم تا مردم را به عدل و قسط فرا بخوانند». (لیقوم الناس بالقسط). در واقع تحقق عدالت، سنگ پایۀ مشروعیت حاکمیت و مبنای توجیه ضرورت وجود دولت تلقی می‌شود.
مقام معظم رهبری بر همین اساس با توجه به اهمیت عدالت برای عملیاتی نمودن آن، عدالت و مبارزۀ با فساد را لازم و ملزوم هم دانسته میفرمایند: «عدالت و مبارزه با فساد این دو لازم و ملزوم یکدیگرند. فساد اقتصادی و اخلاقی و سیاسی، توده‌ی چرکین کشور‌ها و نظام‌ها و اگر در بدنه‌ی حکومت‌ها عارض شود، زلزله‌ی ویرانگر و ضربه‌زننده به مشروعیّت آن‌ها است؛ و این برای نظامی، چون جمهوری اسلامی که نیازمند مشروعیّتی فراتر از مشروعیّتهای مرسوم و مبنائی‌تر از مقبولیّت اجتماعی است، بسیار جدّی‌تر و بنیانی‌تر از دیگر نظام‌ها است. وسوسه‌ی مال و مقام و ریاست، حتّی در عَلَوی‌ترین حکومت تاریخ یعنی حکومت خود حضرت امیر المؤمنین (علیه‌السّلام) کسانی را لغزاند، پس خطر بُروز این تهدید در جمهوری اسلامی هم که روزی مدیران و مسئولانش مسابقه‌ی زهد انقلابی و ساده زیستی میدادند، هرگز بعید نبوده و نیست؛ و این ایجاب میکند که دستگاهی کارآمد با نگاهی تیزبین و رفتاری قاطع در قوای سه گانه حضور دائم داشته باشد و به معنای واقعی با فساد مبارزه کند، بویژه در درون دستگاه‌های حکومتی.
مقام معظم رهبری اولین شرط مشروعیت تصدی مقامات دولتی را طهارت انسانها دانسته میفرمایند: همه باید بدانند که طهارت اقتصادی شرط مشروعیّت همه‌ی مقامات حکومت جمهوری اسلامی است. همه باید از شیطان حرص برحذر باشند و از لقمه‌ی حرام بگریزند و از خداوند در این‌باره کمک بخواهند و دستگاه‌های نظارتی و دولتی باید با قاطعیّت و حساسیّت، از تشکیل نطفه‌ی فساد پیشگیری و با رشد آن مبارزه کنند. این مبارزه نیازمند انسان‌هایی با ایمان و جهادگر، و منیع‌الطّبع با دستانی پاک و دل‌هایی نورانی است. این مبارزه بخش اثرگذاری است از تلاش همه‌جانبه‌ای که نظام جمهوری اسلامی باید در راه استقرار عدالت به کار برد.
عدالت در صدر هدف‌های اوّلیّه‌ی همه‌ی بعثت‌های الهی است و در جمهوری اسلامی نیز دارای همان شأن و جایگاه است؛ این، کلمه‌ای مقدّس در همه‌ی زمان‌ها و سرزمین‌ها است و به صورت کامل، جز در حکومت حضرت ولیّ‌عصر (ارواحنافداه) میسّر نخواهد شد، ولی به صورت نسبی، همه جا و همه وقت ممکن و فریضه‌ای بر عهده‌ی همه بویژه حاکمان و قدرتمندان است. جمهوری اسلامی ایران در این راه گام‌های بلندی برداشته است که قبلاً بدان اشاره‌ای کوتاه رفت؛ و البتّه در توضیح و تشریح آن باید کار‌های بیشتری صورت گیرد و توطئه‌ی واژگونه‌نمایی و لااقل سکوت و پنهان‌سازی که اکنون برنامه‌ی جدّی دشمنان انقلاب است، خنثی گردد.
با این همه اینجانب به جوانان عزیزی که آینده‌ی کشور، چشم انتظار آن‌ها است صریحاً میگویم آنچه تاکنون شده با آنچه باید میشده و بشود، دارای فاصله‌ای ژرف است. در جمهوری اسلامی، دل‌های مسئولان به طور دائم باید برای رفع محرومیّتها بتپد و از شکاف‌های عمیق طبقاتی بشدّت بیمناک باشد. در جمهوری اسلامی کسب ثروت نه‌تن‌ها جرم نیست که مورد تشویق نیز هست، امّا تبعیض در توزیع منابع عمومی و میدان دادن به ویژه‌خواری و مدارا با فریبگران اقتصادی که همه به بی‌عدالتی می‌انجامد، بشدّت ممنوع است؛ همچنین غفلت از قشر‌های نیازمند حمایت، به هیچ رو مورد قبول نیست. این سخنان در قالب سیاست‌ها و قوانین، بار‌ها تکرار شده است، ولی برای اجرای شایسته‌ی آن چشم امید به شما جوان‌ها است؛ و اگر زمام اداره‌ی بخش‌های گوناگون کشور به جوانان مؤمن و انقلابی و دانا و کاردان -که بحمدالله کم نیستند-سپرده شود، این امید برآورده خواهد شد؛ ان‌شاءالله.» «سیدعلی خامنهای، متن بیانیۀ گام دوم انقلاب، بخش توصیهها»
د) استقلال و آزادی:
شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی» که از تعالیم حیا بخش امام راحل بود و آن را در بین مردم بهینه ساخت، به این معناست، این انقلاب اسلامی که خمیر مایه، جوهره و روح آن را اسلامیت و شکل آن را جمهوریت تشکیل میدهد، متّکی به اصول ثابت و مستحکمی است که نه با اصول سوسیالیزمِ شرق سازگاری دارد و نه با اصول کاپیتالیستی- سرمایه‌دارىِ لیبرال غرب و لذا شرق و غرب از همان روز اول انقلاب در پی دشمنی با انقلاب اسلامی بر آمدند و متسفانه تا به امروز با عناوین مختلف به این دشمنی سرسختانۀ شان ادامه میدهند.
رهبر انقلاب در ارتباط با مفهوم استقلال و آزادی، می فرماید که «اینها جزو حیات طیبة یک ملت است. عزت ملی، وابسته نبودن به بیگانگان جزو حیات طیبه است. ملت توسری خور و ذلیل حیات طبیه ندارد. واقعا جای تعجب و شگفتی است که امروزه برخی از نویسندگان، برای ردّ استقلال کتاب می نویسند. حرف زدن در نفی استقلال مثل این است که دزدی بیاید سر گردنه و  جلو کاروان را بگیرد و  به زور از آنها هست و نیستشان را مطالبه کند؛ در این اوضاع یک نفر هم بگوید مصلحت این است که ما برویم جزو ایشان و چیزی نگوییم و هرچه می فرمایند عمل کنیم! استقلال یعنی آزادی؛ منتها نه آزادی یک شخص، آزادی یک ملّت از تحمیل ها، از توسری‌زدن ‌ها، از عقب نگه‌داشتن‌ ها، از استثمارها، از تسمه از گرده‌ی ملّتها کشیدن ‌ها؛ یک ملّت، از این چیزها که آزاد شد می شود مستقل.» «سیدعلی خامنهای، 1394ر.ک. khamenei.ir»
مقام عظمای ولایت حضرت آیت الله خامنهای در تبیین و توضیح ستقلال و آزادی میفرمایند: «استقلال ملّی به معنی آزادی ملّت و حکومت از تحمیل و زورگویی قدرت‌های سلطه‌گر جهان است؛ و آزادی اجتماعی به‌معنای حقّ تصمیم‌گیری و عمل کردن و اندیشیدن برای همه‌ی افراد جامعه است؛ و این هر دو از جمله‌ی ارزش‌های اسلامی‌اند و این هر دو عطیّه‌ی الهی به انسانها‌یند و هیچ کدام تفضّل حکومت‌ها به مردم نیستند. حکومت‌ها موظّف به تأمین این دو اند. منزلت آزادی و استقلال را کسانی بیشتر میدانند که برای آن جنگیده‌اند. ملّت ایران با جهاد چهل‌ساله‌ی خود از جمله‌ی آن‌ها است. استقلال و آزادی کنونی ایران اسلامی، دستاورد، بلکه خون‌آوردِ صد‌ها هزار انسان والا و شجاع و فداکار است؛ غالباً جوان، ولی همه در رتبه‌های رفیع انسانیّت. این ثمر شجره‌ی طیّبه‌ی انقلاب را با تأویل و توجیه‌های ساده‌لوحانه و بعضاً مغرضانه، نمیتوان در خطر قرار داد. همه -مخصوصاً دولت جمهوری اسلامی‌- موظّف به حراست از آن با همه‌ی وجودند. بدیهی است که «استقلال» نباید به معنی زندانی کردن سیاست و اقتصاد کشور در میان مرز‌های خود، و «آزادی» نباید در تقابل با اخلاق و قانون و ارزش‌های الهی و حقوق عمومی تعریف شود.» «سیدعلی خامنهای، متن بیانیۀ گام دوم انقلاب، بخش توصیهها»
هـ) عزت ملی، روابط خارجی و مرزبندی با دشمن:
مطابق دستور قرآن و سنت نبوی، بر دولت‌های اسلامی فرض است که در عرصه‌ی جهانی و روابط بین‌الملل به هر طریق ممکن، با مشخص نمودن مرزهای اعتقادی عزت خود را حفظ نمایند. ازخودبیگانگی و مرغوبیتی که نظام استکبار طی قرن‌ها به مسلمانان القا نموده، مهم‌ترین آفت عزت است که حساب‌شده و از روی برنامه، از سوی غربی‌ها برای مسلمانان طرح‌ریزی‌شده است.
باید دقت کرد که اصل «عزت» در برابر اصل مادی‌گرا و اومانیستی «غرور ملی» غرب قرار دارد. فقیه جامع‌نگر دوران معاصر در این‌باره می‌فرمایند: «ما نمی‌خواهیم عزتمان را با تکیه‌بر نژاد و ناسیونالیسم و حرف‌هایی که متأسفانه همه‌ی دنیا با تکیه به آن‌ها دور خودشان یک حصار می‌کشند، ثابت کنیم. فلان کشور اروپایی ثابت می‌کند که نژاد من برترین است. آن‌یکی می‌گوید نخیر، نژاد من برترین است... نه، ما برای خودمان، عزت را بر اساس اعتقاد و ایمان توحیدی که خاصیت و شاخصه‌ی تفکر اسلامی است و دل بستن به خدا و محبت به بندگان و خلایق الهی و لزوم خدمت به آن‌ها قائلیم.» «سیدعلی خامنهای، 1370، ر.ک.
 HTTP://FARSI.KHAM  ENEI.IR
عزّت ملّی، روابط خارجی، مرزبندی با دشمن: این هر سه، شاخه‌هایی از اصلِ «عزّت، حکمت، و مصلحت» در روابط بین‌المللی‌اند. صحنه‌ی جهانی، امروز شاهد پدیده‌هایی است که تحقّق یافته یا در آستانه‌ی ظهورند: تحرّک جدید نهضت بیداری اسلامی بر اساس الگوی مقاومت در برابر سلطه‌ی آمریکا و صهیونیسم؛ شکست سیاست‌های آمریکا در منطقه‌ی غرب آسیا و زمین‌گیر شدن همکاران خائن آن‌ها در منطقه؛ گسترش حضور قدرتمندانه‌ی سیاسی جمهوری اسلامی در غرب آسیا و بازتاب وسیع آن در سراسر جهان سلطه.
این‌ها بخشی از مظاهر عزّت جمهوری اسلامی است که جز با شجاعت و حکمت مدیران جهادی به دست نمی‌آمد. سردمداران نظام سلطه نگرانند؛ پیشنهاد‌های آن‌ها عموماً شامل فریب و خدعه و دروغ است. امروز ملّت ایران علاوه بر آمریکای جنایت‌کار، تعدادی از دولت‌های اروپایی را نیز خدعه‌گر و غیرقابل اعتماد میداند. دولت جمهوری اسلامی باید مرزبندی خود را با آن‌ها با دقّت حفظ کند؛ از ارزش‌های انقلابی و ملّی خود، یک گام هم عقب‌نشینی نکند؛ از تهدید‌های پوچ آنان نهراسد؛ و در همه حال، عزّت کشور و ملّت خود را در نظر داشته باشد و حکیمانه و مصلحت‌جویانه و البتّه از موضع انقلابی، مشکلات قابل حل خود را با آنان حل کند. در مورد آمریکا حلّ هیچ مشکلی متصوّر نیست و مذاکره با آن جز زیان مادّی و معنوی محصولی نخواهد داشت. «سیدعلی خامنهای، متن بیانیۀ گام دوم انقلاب، بخش توصیهها»
و) سبک زندگی:
سبک زندگی یعنی گزینش روش صحیح برای زندگی که ضمن تأمین سعادت و خوشبختی دنیوی و اخروی انسان، سر انجام زمینه های رضایت و خشنودی خداوند متعال را  نیز بدنبال داشته باشد. «بنابراین، تحقق سبک زندگی اسلامی یکی از ضرورت های اساسی برای رسیدن به تمدن نوین اسلامی است. این امر خود مستلزم توجه جدی اندیشمندان مسلمان به موضوع سبک زندگی و راههای وقوع آن در فرد و اجتماع است. یکی از مسائل مهم برای رسیدن به این امر توجه به مبادی و مبانی سبک زندگی اسلامی است؛ زیرا سبک زندگی اسلامی تنها با تحقق این مبانی واقع شده و دوام پیدا خواهد کرد.» «ر.ک. hawzah.net»
مقام معظم رهبری(مدظله العالی) در خصوص اهمیت سبک زندگی اسلامی از سال ها پیش سخنان و فرمایشات مهمی را مطرح کرده اند، که اگر به فرمایشات معظم له با یک دید عمیق و دقیق توجه بشود قطعاً خیلی از مشکلات کنونی رفع خواهد گردید. ایشان در خصوص اهمیت سبک زندگی و اینکه چرا باید به سبک زندگی اهمیت داده و آن را در مسیر زندگی این دنیا با دقت نظر و وسواس بیشتری پیگیری کرد، میفرمایند: «یکی از ابعاد پیشرفت با مفهوم اسلامی عبارت است از سبک زندگی کردن، رفتار اجتماعی، شیوۀزیستن (اینها عبارةٌ اخرای یکدیگر است) این یک بُعد مهم است، ما اگر از منظر معنویت نگاه کنیم (که هدف انسان، رستگاری و فلاح و نجاح است)، باید به سبک زندگی اهمیت دهیم، اگر به معنویت و رستگاری معنوی اعتقادی هم نداشته باشیم، برای زندگی راحت، زندگی برخوردار از امنیت روانی و اخلاقی، باز پرداختن به سبک زندگی مهم است.» «سیدعلی خامنهای، 23/7/1391، ر.ک. hawzah.net»
سبک زندگی بخش حقیقی و اصلی تمدن اسلامی است. معظم له در این خصوص می فرمایند: «ما اگر پیشرفت همه جانبه را به معنای تمدن سازی نوین اسلامی بگیریم (بالاخره یک مصداق عینی و خارجی برای پیشرفت با مفهوم اسلامی وجود دارد، این طور بگوییم که هدف انقلاب اسلامی، ایجاد یک تمدن نوین اسلامی است؛ این محاسبۀدرستی است) این تمدن نوین دو بخش دارد: یک بخش، بخش ابزاری است؛ یک بخش دیگر، بخش متنی و اصلی و اساسی است. به هر دو بخش باید رسید.
بخش ابزاری عبارت است از همین ارزش هایی که ما امروز به عنوان پیشرفت... مطرح می کنیم: علم، اختراع، صنعت، سیاست، اقتصاد، اقتدار سیاسی و نظامی، اعتبار بین المللی، تبلیغ و ابزارهای تبلیغ؛ این ها همه بخش ابزاری تمدن است؛ وسیله است. البته ما در این بخش... پیشرفت خوبی داشته ایم. کارهای زیاد و خوبی شده است؛ هم درزمینۀ سیاست، هم درزمینۀمسائل علمی، هم درزمینۀمسائل اجتماعی، هم در زمینۀ اختراعات.
اما بخش حقیقی، آن چیزهایی است که متن زندگی ما را تشکیل می دهد؛ که همان سبک زندگی است، این بخش حقیقی و اصلی تمدن است، مثل مسئلۀ خانواده، سبک ازدواج، نوع مسکن، نوع لباس، الگوی مصرف، نوع خوراک، نوع آشپزی، تفریحات، مسئلۀ خط، مسئلۀزبان، مسئلۀکسب وکار، رفتار ما در محل کار، رفتار ما در دانشگاه، رفتار ما در مدرسه، رفتار ما در فعالیت سیاسی، رفتار ما در ورزش، رفتار ما در رسانهای که در اختیار ماست، رفتار ما با پدر و مادر، رفتار ما با همسر، رفتار ما با فرزند، رفتار ما با رئیس، رفتار ما با مرئوس، رفتار ما با پلیس، رفتار ما با مأمور دولت، سفرهایما، نظافت و طهارتما، رفتار ما با دوست، رفتار ما با دشمن، رفتار ما با بیگانه؛ اینها آن بخش های اصلی تمدن است، که متن زندگی انسان است.» «سیدعلی خامنه ای، 23/7/1391، ر.ک. همان»
مقام معظم رهبری در راستای اسلامیزه کردن سبک زندگی و الگو قرار دادن پیامبر اعظم (ص) برای سبک زندگی و پرهیز از الگو گیری و تقلید از غرب میفرمایند: تقلید از غرب برای کشورهایی که این تقلید را برای خودشان روا دانستند و عمل کردند، جز ضرر و فاجعه به بار نیاورده، حتّی آن کشورهایی که به ظاهر به صنعتی و اختراعی و ثروتی هم رسیدند، اما مقلد بودند. علت این است که فرهنگ غرب، یک فرهنگ مهاجم است. فرهنگ غرب، فرهنگ نابودکنندۀ فرهنگ هاست. هر جا غربی ها وارد شدند، فرهنگ های بومی را نابود کردند، بنیان های اساسیِ اجتماعی را از بین بردند؛ تا آنجائی که توانستند، تاریخ ملت ها را تغییر دادند، زبان آنها را تغییر دادند، خط آنها را تغییر دادند. باطن فرهنگ غربی، سبک زندگی مادی شهوت آلودِ هویت زدا و ضد معنویت است.
یکی از خصوصیات فرهنگ غربی، عادی سازی گناه است؛ گناه های جنسی را عادی می کنند. امروز این وضعیت در خود غرب به فضاحت کشیده شده؛ اول در انگلیس، بعد هم در بعضی از کشورهای دیگر و آمریکا. این گناه بزرگِ هم جنس بازی شده یک ارزش! به فلان سیاستمدار اعتراض می کنند که چرا او با هم جنس بازی مخالف است، یا با هم جنس بازها مخالف است! ببینید انحطاط اخلاقی به کجا می رسد. این، فرهنگ غربی است. همچنین فروپاشی خانواده، گسترش مشروبات الکلی، گسترش مواد مخدر... [لذا ایشان میفرمایند] برای ساختن تمدن نوین اسلامی، به شدت باید از تقلید پرهیز کنیم؛ تقلید از آن کسانی که سعی دارند روش های زندگی و سبک و سلوک زندگی را به ملت ها تحمیل کنند. امروز مظهر کامل و تنها مظهر این زورگویی و تحمیل، تمدن غربی است. نه اینکه ما بنای دشمنی با غرب و ستیزه گری با غرب داشته باشیم. «سیدعلی خامنه ای، 23/7/1391، ر.ک. همان»
مقام معظم رهبری در بیانیۀ گام دوم انقلاب نیز ضمن اینکه بحث از سبک زندگی و ابعاد آن را به وقت دیگر موکول میکند امّا به خاطر اهمیت مسله و پرهیز از تقلید غربگریانه میفرمایند: «تلاش غرب در ترویج سبک زندگی غربی... زیان‌های بی‌جبران اخلاقی و اقتصادی و دینی و سیاسی به کشور و ملّت ما زده است؛ مقابله با آن، جهادی همه‌جانبه و هوشمندانه میطلبد که باز چشم امید در آن به شما جوان‌ها است.» «سیدعلی خامنهای، متن بیانیۀ گام دوم انقلاب، بخش توصیهها»
نتیجه:
با توجه به آنچه گفته شد معلوم میشود سبک زندگی انسان تعیین کننده سعادت دنیا و آخرت او است بنابراین وی در انتخاب رفتار و سبک زندگی مختار بوده اما رها نیست. اعتفاد به سبک زندگی اسلامی و عملیاتی نموده آن، به معنای چشم پوشی از لذات و نعمات دنیایی نیست بلکه در این روش سعادت و خوشبختی زندگی رنگ خدایی میگیرد. برای رسیدن به سبک زندگی اسلامی همانگونه که ذکرش رفت، راهنماییها و توصیههای مقام معظم رهبری «مدّظله العالی» - که خیلی از نکات کاربردی آن فرامرزی بوده و اختصاص به چارچوب جغرافیایی جمهوری اسلامی ایران هم ندارد.- چشم انداز روشن در مسیر زندگی برای افراد، جوامع اسلامی و به خصوص کار گزاران و سیاست گذاران کشورهای اسلامی بوده و خواهد بود، بنابراین، کشورهای اسلامی اگر خواستار نجات از این وضعیت فعلی نا بهنجار سیاسی، نظامی، فرهنگی، اقتصادی و...هستند باید راهنماییها و توصیههای مقام معظم رهبری را که ریشه در قران کریم و سنت رسول خدا دارد، سر لوحۀ مدیریتی و سیاست گذاریهای خود قرار بدهند.
منابع:
1-    فصلنامه علوم سیاسی، سال سوم، شماره نهم، تابستان 1379،
2-    خمینی، روح الله، صحیفۀ نور، مرکز مدارک فرهنگی انقلاب اسلامی، تهران وزارت ارشاد اسلامی 1361 و 1365.
3-    مطهری، مرتظی، نظری به نظام اقتصادی اسلام، انتشارات صدرا، چ1، 1368
4-    «سیدعلی خامنهای، متن بیانیۀ گام دوم انقلاب، بخش توصیهها»
5-    «سیدعلی خامنهای، بیانات در جمع دانشجویان، سال 1394ر.ک. سایت، HTTP://FARSI.KHAMENEI.IR
6-    https://hawzah.net/fa/Article/View/94835

نظرات (0)

There are no comments posted here yet

نظر خود را اضافه کنید.

  1. Posting comment as a guest. Sign up or login to your account.
0 Characters
پیوست ها (0 / 3)
Share Your Location
عبارت تصویر زیر را بازنویسی کنید. واضح نیست؟
حضرت محمد صلى الله عليه و آله و سلّم : إنَّ العبدَ لَيَرفَعُ يَدَهُ إلى اللّه ومَطعَمُهُ حَرامٌ ، فكيفَ يُستَجابُ لَهُ وهذا حالُهُ ؟! همانا بنده دستش را (براى دعا) به درگاه خدا بالا مىبرد در حالى كه خوراكش حرام است ؛ با چنين حالى ، چگونه دعايش مستجاب شود ؟. إرشاد القلوب : 149 منتخب ميزان الحكمة : 196
  • در سایۀ قرآن و عترت
  • بانگ ادعیه و اذکار ماهها سال به تفصیل ساعات مختلف در طول روز، هفته، ماه، سال
  • ویژه نامه اعمال شب و روز عید قربان
  • اطلاعات جامع و کامل در مورد عید غدیر خم - کلیک کنید
  • اطلاعات راجع به محرم و عاشورا -کلیک کنید
  • عاشورا و مهدویت
  • انواع تصاویر - بیا و بیبین
  • تصاویر زیبا و جذاب
  • عکسهای زیبا و دیدنی
  • اربعین حسینی و دهه آخرصفر
  • تصاویر دیدنی - عید سعید فطر
  • SMS به مناسبت شهادت حضرت فاطمه زهرا (س) ـ
  • اس ام اس های مذهبی ویژه ایام فاطمیه2
  • 13 رجب سالروز مولود کعبه
  • مولو کعبه شهید محراب
  • ماه مبارک رمضان ماه مهمانی خدا
  • روزه در اسلام
  • ماه رمضان ماه بخشش ماه وصال ماه رحمت
  • روز قدس در کلام امام خمینی (ره)
  • مناسبت های ماه ربیع الاول
  • تفصیل مناسبت هایی ماه ربیع الاول
  • ولایت فقیه
  • اعمال ماه های قمری
  • مشرق نیوز+خبرهای تازه
  • تمامی حقوق برای مجمع علمی فرهنگی اجتماعی ارشاد محفوظ است.